Kymmenen käskyä: Jumalan puhetta: Näin sinua rakastan

Tämä teksti on Ann Voskampin Lahjoista suurin – Kaikki on jo valmista –kirjasta s. 106-109



Sivu 1

Sanotaan, että kymmenen käskyä annettiin lakina, mutta ne ovat paljon enemmän. Myös sanotaan, että ne annettiin shalomin ja Kuningaskunnan alkamisen merkkinä – mutta ne ovat enemmän. Tärkeintä on ehkä se, että ne ovat kuiskaus hänen sydämestään: ”Jumalasi kutsuu sinua rakastamaan.” Tämä on kuin juutalaisiin häihin valmistautumista.
”Juutalaisiin häihin kuuluu chupa, vihkikatos, jaa laskeutui taivaasta Siinain vuorelle ja antoi pilvikatoksen laskeutua vuoren peitoksi. Juutalaisiin häihin kuuluu mikve, jossa morsian puhdistautuu ennen hääjuhlaa, ja Jumalasi antoi israelilaisille aikaa ennen Siinain vuorelle saapumista, jotta he ehtisivät puhdistautua. Juutalaisiin häihin kuuluu ketuba, sopimus rakkaudesta, ja Jumalasi antoi kymmenen käskyä ohjeeksi rakkaudessa elämiseen.”

”Kymmenen käskyä ovat enemmän kuin Jumalan käsky: ”Tämä on minun lakini, jota sinun tulee noudattaa” – ne ovat Jumalan puhetta: ”Näin sinua rakastan”

”Otan sinut omakseni, omaksi aarteekseni – älä pidä muita rakastajia, jotka tavoittelevat sinua ja vievät huomiosi ja rakkautesi.
Annan sinulle Nimeni, oman nimeni, jolla otan sinut omakseni – älä käytä sitä turhaan.

Haluan viettää aikaa seurassasi, pyhää aikaa, joka on sinua ja Minua varten – pyhitä sapatti lepopäiväksi, meidän pyhäksi ajaksemme.

Rakastan sinua, morsiameni – olkaa yksimielisiä, älkää himoitko, varastako, valehdelko, murhatko tai pettäkö toisianne vaan kunnioittakaa ja rakastakaa ja eläkää rakkaudesta.



2. sivu
Jumalan sydän täyttyy kaipuusta: ”Kunpa he aina yhtä mielellään kunnioittaisivat minun käskyjäni.” Jumala kaipaa: ”Kunpa sydämenne tottelisivat minua, ei Lain tähden vaan rakkauden.”  Jumala kaipaa nähdä, että sydämemme olisivat luonnostaan täynnä ihmetystä ja kunnioitusta Hänen edessään, lumoutuneita Hänestä – onhan niin, että sitä jumalanpelko alun perin merkitsee hepreaksi. Me sanomme kunnioittavamme ja palvelevamme Jumalaa, mutta Jumala tietää että emme tee niin.

”Jumala tietää, että harhailemme, ja Hän tavoittelee meitä käskyillään, vetää puoleensa yhä uudestaan: ”Minä olen Herra sinun Jumalasi. Herra sinun Jumalasi.” ”Sinä olet Minun. Tee Minusta sinun.”

3. sivu
”Jumala antaa kymmenen käskyä ja ne ovat enemmän kuin Laki – niiden myötä Hän sitoutuu rakastamaan meitä. Jumala antaa Lain, koska hän haluaa rakkautta.”
Hän anoo: ”Kunpa tottelisit Minua – rakastaisit Minua, ja se tarkoittaa, että Minä annan sinulle rakkauttani, sillä tämä yhteyden käsky täyttää kaipuusi ja olemuksesi, se täyttää sinut rakkaudella.”

”Kymmenen käskyä ovat yhteyden käskyjä”: Käskyjä rakastaa Jumalaa ja lähimmäistä.

”Jumalan täyttymätön kaipuu hyökyy aikojen halki.”
”Kunnes ääni kaikuu Jerusalemin yllä: ”Kunpa sinäkin tänä päivänä ymmärtäisit, missä turvasi on!” Luuk. 19:42.”

Jeesus, Rakkaus, joka 7 päivää myöhemmin kuoli ristillä täyttääkseen täyttymättömän, maksaakseen särkyneen rakkautemme hinnan, tavalla johon emme itse kyenneet, rakastaakseen Jumalaa Hänen eheän rakkautensa tähden tavalla, johon emme itse pysyneet.

”Rakkaus on suurinta, mitä Jumala voi antaa meille, sillä Hän itse on rakkaus”, Jeremy Taylor, 1610-luvulla elänyt teologi kirjoittaa. ” Ja [rakkaus] on suurinta, mitä me voimme antaa Jumalalle, sillä silloin me annamme myös itsemme. Apostoli kutsuu [rakkautta] täydellisyyden siteeksi. Se on vanha, se on uusi ja se on suurin käsky, ja se on kaikki käskyt, sillä se on lain täyttymys.

Jumala antaa Jumalan – ja Jeesus täyttää koko Lain, Hän täyttää rakkautemme Jumalaa kohtaan.

4. sivu
Oma ajatukseni: 
Me omissa voimin emme pysty täyttämään lakia, joten Jeesus teki tämän kuollessaan synnittömänä puolestamme. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meidän ei tarvitse noudattaa lakia. Vaan meidän pitää pyrkiä noudattamaan sitä, mutta kun me syntiset ihmiset kompastumme, eli rikomme lakia, meidän tulee katua ja tunnustaa syntimme Jumalalle. Armosta olemme pelastetut. Eli kun kadumme syntejämme, saamme ottaa armon vastaan ja näin saamme syntimme anteeksi. Meidän tulee pyrkiä hyvään, eli olemaan kuuliaisia Jumalalle. Vanhan testamentin kymmenen käskyä ovat yhä voimassa, ja meidän pitää pyrkiä noudattamaan niitä.

(”KADU syntejäsi, tunnusta ne Jumalalle, pyydä anteeksi ja vapaudut syyllisyydestä.)
Sen tähden minä peruutan puheeni ja kadun tomussa ja tuhassa.” Job. 42:6
Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon. Sananl. 28:13

Minä tunnustin sinulle syntini enkä peittänyt pahoja tekojani; minä sanoin: ”Minä tunnustan Herralle rikokseni”, ja sinä annoit anteeksi minun syntivelkani. Sela. Ps.32:5

Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksiannetut hänen nimensä tähden. 1.Joh.2:12

- Matt.5:17,18 Jeesus ei ole tullut kumoamaan lakia
- Matt.12:50  Jeesuksen oikeita omaisia ovat ne, jotka tekevät Jumalan tahdon
- Matt.22:34-40, Luuk.10:25-28 Jeesus kiteyttää lain rakkauden kaksoiskäskyyn
- Room3:23,24 Kaikki ovat tehneet syntiä
- Room.3:25,26 Jeesus on sovitusuhri
- Room.5:1,2, 6-8 Jeesus on tuonut meille armon
- Room.7:18-25 Ihminen tekee syntiä vaikka ei haluaisikaan
- Ef.2:1-10 Armosta pelastettu, kutsuttu tekemään hyviä tekoja
- Hepr.4:15 Jeesus oli synnitön, hänen luotaan löydämme avun itsellemme
- 1.Joh.1:8,9 Syntien tunnustaminen ja anteeksisaaminen

(+ koko Roomalaiskirje)

Lähteenä: Omaan ajatukseni liittyvät Raamatun kohdat sivulta: http://www.paula1.com/Katumus.htm
Raamattu, jonka kohtien haussa pappi auttoi minua






Kommentit

Suositut tekstit