"Voiko kristitty olla sotilas?"
Tässä kirjassa perusteellisesti käsitelty kuinka kaikki
asiat mm. vuorisaarna, esivallan totteleminen ja sosiaalietiikka liittyvät
siihen, että onko asevelvollisuus Jumalan mukaan oikein. Suosittelen lukemaan
koko kirjan! Mutta tähän olen referoinut kirjasta muutamia pääkohtia kirjan
joka kappaleesta. Suosittelen lukemaan ainakin luvun 1,2,3, 8, 9 ja 10.
Sain kerran viestin, jossa oltiin kiinnostuneita mm. siitä, että onko pasifistininen ajattelutapa Jumalan tahdon mukainen, että tuleeko meidän kääntää toinen poski sodissa, onko Jumala mukana sodissa?. Luvussa 1 ja 2 käsitellään pasifismia ja myös luvussa 10. Luvussa 8 puhutaan toisen posken kääntämisestä. Luvussa 9 käsitellään sitä, onko Jumala mukana sodissa. Koko kirja kannattaisi lukea, tai sitten edes nämä tekemäni lyhennelmät kaikista kirjan luvuista.
Sisällys
1. Pasifistin välien selvittely itsensä ja pasifismin kanssa
2. Pasifistin kaksitahoinen ongelma
3. Älä ole hengellisempi kuin Raamattu
4. Entä sitten vuorisaarna?
5. Esivalta ja yksilö
6. Jumalan sosiaalieettinen peruslaki, hyvä ja huono
esivalta
7. Jumalan yksilöeettinen peruslaki: rakkaus
7. Jumalan yksilöeettinen peruslaki: rakkaus
8. Yhteisön moraalin ja yksilön moraalin keskinäinen suhde
9. Poliittinen esivalta ja sota
10. Yksilö ja sota – voiko kristitty olla sotilas?
11. Pelkuruus ja urhollisuus
1. Pasifistin
välienselvittely itsensä ja pasifismin kanssa
s. 16 …”Tässä koetuksessa kuoli minussa ollut pasifisti ja
aseistakieltäytyjä. Sen jälkeenkään hänessä ei ole ollut elämää. Tämä tapahtui
tietyssä historiallisessa hetkessä huhtikuun 9. päivänä 1940.”
2. Pasifistin
kaksitahoinen ongelma
s. 22… ”Aseistakieltäytyvä pasifismi on siis täysin
kestämätöntä ajatellessamme maailmaa sellaisena kuin se on. Tässä maailmassamme
ero tällaisen pasifismin ja petoksen välillä käy sodassa mikroskooppisen
pieneksi. Jos joku kuitenkin kristittynä saattoi vedota Raamattuun aseistakieltäytyvää
pasifismia puolustaakseen, hän sai kärsiä sotatilanteessa siitä nöyryyttävästä
häpeästä, että hän näytti kavaltajalta. Jumalaa ja hänen sanaansa on toteltava
enemmän kuin ihmisiä. Jumalan sanaan ei kuitenkaan voi vedota
aseistakieltäytyvän pasifismin puolustukseksi.” …”Osoitan sen nyt Jumalan
omasta sanasta.”
3. Älä ole ”hengellisempi” kuin Raamattu!
…”Vanhasta testamentista Jeesus sanoo, ettei se voi raueta
tyhjiin (ks. Joh 10:35). Paavali sanoo siitä, että se on syntynyt Jumalan
Hengen vaikutuksesta (ks. 2.Tim. 3:15-16) ja on kirjoitettu meille opiksi (ks.
Room. 15:4). Siksi tämän Jumalan sanan osan halveksiminen on pakanallista eikä
suinkaan kristillistä hengellisyyttä.
Näissä esikuvallisissa opetuksissa on joukko historiallisia
tosiasioita, joita ei voida turhentaa sen paremmin ”käytännössä” kuin
”teoriassa” eli siinä, mitä ne ovat tai mitä ne merkitsevät. Näihin
tosiasioihin kuuluu, että monet valitut miehet, joille oli uskottu suuri
tehtävä Jumalan valtakunnassa, eivät ainoastaan itse suorittaneet
asepalvelusta, vaan ovat olleet vieläpä merkittäviä sotajoukkojen johtajia
(kenraaleja). Tällä pitäisi olla varsin paljon sanottavaa kristitylle!”…
4. Entä sitten vuorisaarna?
s. 35…”Tässä ei kuitenkaan ole jälkeäkään ristiriidasta, jos
lähdemme siitä, mistä Raamattu lähtee: että yksilö ja esivalta, yksittäinen
henkilö ja yhteiskunnallinen valta, yksilöetiikka ja sosiaalietikka ovat kaksi
eri asiaa.” …Jos menetellään pasifistisen ja humanistisen ajattelun mukaisesti
niin, että kohotamme suuret rakkauden käskyt esivallan toimintojen peruslaiksi,
siitä hyötyvät vain roistot ja rikolliset, ja yhteiskunta sortuu anarkiaan
synnin raa’an vallan tähden. Ja päinvastoin:”…
s. 36…”Vaikka Jeesus tuomittiin viattomana kuolemaan ja hän
yksinkertaisin sanoin osoitti olevansa syytön, hän ei silloinkaan kiistänyt
esivallan yleistä oikeutta kuolemanrangaistuksen käyttämiseen.”… Sen sijaan Hän
toimi niin, että omakohtaisesti kärsi vääryyden pitkämielisesti eli täysin
vuorisaarnan mukaisesti.
”Yhteisön moraalin ja yksilön moraalin laadullinen
erilaisuus käy ilmi juuri siinä, että koko Raamattu tunnustaa esivallan
oikeuden kuolemanrangaistuksen käyttämiseen (ks. esimerkiksi 1.Moos.9:6;
Room.13:4), vaikkei Raamattu vähimmässäkään määrin horjuta sitä kieltoa, ettei
yksilö saa tappaa lähimmäistään. Tämä seikka on tietenkin merkityksellisintä
kysyttäessä onko aseistakieltäytyvä pasifismi lainkaan perusteltavissa
Raamatulla.”
s. 37 ”Ennen kuin kuitenkaan voimme päästä tässä asiassa mihinkään perusteltuun loppupäätelmään, meidän täytyy erikseen käsitellä esivallan ja yksilön välistä suhdetta kaikkein merkittävimmiltä kohdiltaan.”
s. 37 ”Ennen kuin kuitenkaan voimme päästä tässä asiassa mihinkään perusteltuun loppupäätelmään, meidän täytyy erikseen käsitellä esivallan ja yksilön välistä suhdetta kaikkein merkittävimmiltä kohdiltaan.”
5. Esivalta ja yksilö
s. 40 Valtiomuodot ovat aina historian vaiheissa vaihdelleet
ja tulevat jatkuvastikin vaihtelemaan. Yksi asia ei kuitenkaan ole koskaan
vaihdellut tunnetun historian kuluessa, nimittäin se, että aina on ollut
esivalta jossakin muodossa, aina on ollut yhteiskunnassa vallan ja oikeuden
järjestys. Jumalan sana tarkoittaa tätä pysyvää tosiasiaa eikä suinkaan
vaihtelevia eri valtiomuotoja sanoessaan: ”Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi
Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa” (Room.
13:1). Toisin sanoen Jumala itse on luovalla, ylläpitävällä ja ohjaavalla
vallallaan maailmassa ja ihmiselämässä asettanut yhteiskuntiin tämän
järjestyksen, että esivalta täytyy olla.
Juuri tämä järjestys, se periaate, että yhteiskunnassa täytyy olla
esivalta, on jumalallinen. Mutta ne muodot, joita yhteiskunnalla ja esivallalla
eri aikoina historian kuluessa on, ovat inhimillisiä ja historiallisia.
Lue myös s. 41-43
6. Jumalan sosiaalieettinen peruslaki, hyvä ja huono esivalta
s. 45-46 ”Jumalan sana osoittaa meille selvästi sekä
sosiaalieettiset että yksilöeettiset peruslait. Jumalan sosiaalieettinen
peruslaki kuuluu lyhyesti ja selvästi: Olkaa vanhurskaita! Jumalan
yksilöeettinen peruslaki kuuluu lyhyesti ja selvästi: Rakastakaa! Tässä luvussa
tarkastelemme sosiaalieettistä ja seuraavassa yksilöeettistä peruslakia. Kun
nämä peruslait ovat meille selvinneet, voimme jälleen palata tarkastelemaan
pasifismin ongelmaa hedelmällisellä tavalla Jumalan sanan valossa.
Esivallan toimintaa koskeva sosiaalieettinen peruslaki on ilmaistu tiivistetysti käskyssä: Olkaa vanhurskaita! ”Tehkää, mitä oikeus ja vanhurskaus vaativat!” (Jer.22:3).
Mitä sitten on se vanhurskaus, jota esivallan on harjoitettava?
Poliittinen esivalta, jolla on lainsäädäntövalta, ei saa käyttää tätä valtaansa väärin omaksi edukseen ja voitokseen tai ainoastaan niiden luokkien ja yhteiskuntaryhmien eduksi, jotka sitä voimakkaimmin tukevat. Lainsäädäntövallan käyttäminen väärin tällä tavoin on synti, jonka Jumala omana aikanaan ja omalla tavallaan rankaisee ja kostaa historian hallinnallaan (kapinoilla, sodilla, vallankumouksilla). Oikean esivallan tulee ponnistella äärimmilleen oikeuksien ja velvollisuuksien, etujen ja rasitusten jakamiseksi tasaisesti ja kohtuullisesti kaikissa yhteiskuntakerroksissa lainsäädännön avulla (ks. Neh. 5).
Esivallan toimintaa koskeva sosiaalieettinen peruslaki on ilmaistu tiivistetysti käskyssä: Olkaa vanhurskaita! ”Tehkää, mitä oikeus ja vanhurskaus vaativat!” (Jer.22:3).
Mitä sitten on se vanhurskaus, jota esivallan on harjoitettava?
Poliittinen esivalta, jolla on lainsäädäntövalta, ei saa käyttää tätä valtaansa väärin omaksi edukseen ja voitokseen tai ainoastaan niiden luokkien ja yhteiskuntaryhmien eduksi, jotka sitä voimakkaimmin tukevat. Lainsäädäntövallan käyttäminen väärin tällä tavoin on synti, jonka Jumala omana aikanaan ja omalla tavallaan rankaisee ja kostaa historian hallinnallaan (kapinoilla, sodilla, vallankumouksilla). Oikean esivallan tulee ponnistella äärimmilleen oikeuksien ja velvollisuuksien, etujen ja rasitusten jakamiseksi tasaisesti ja kohtuullisesti kaikissa yhteiskuntakerroksissa lainsäädännön avulla (ks. Neh. 5).
…
7. Jumalan
yksilöeettinen peruslaki: rakkaus
s. 49-50 ”Kuten edellä mainittiin Jumalan yksilöeettiset
lait ovat tiivistyneinä yhdellä ainoalla sanalla: Rakastakaa! ”Jeesus vastasi:
Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.
Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi
niin kuin itseäsi” (Matt. 22:37-39)…
…”Rakkauden peruslain ja Jumalan kymmenen käskyn välillä
vallitsee omalaatuinen suhde. Useimmilla kymmenestä käskystä on kielteinen
muoto – ”älä” – ja ne mainitsevat näin nimeltä ne synnit, jotka Jumala kieltää
ja joiden hän tahtoo katoavan sydämestämme ja elämästämme. Rakkauden peruslaki
taas kahdessa käskyssään on muodoltaan myönteinen: mitä hyviä tekoja Jumala
käskee ja minkä mukaan hän tahtoo meidän elävän sydämessämme ja elämässämme.
Tässä Jumalan laissa on lisäksi omalaatuista se, ettei sitä
noudateta vain olemalla tekemättä sitä, minkä kymmenen käskyä kieltää, siis
olemalla palvelematta vieraita Jumalia, kiroilematta, laiminlyömättä
lepopäivää, halveksimatta vanhempia, murhaamatta, tekemättä huorin, varastamatta,
valehtelematta ja puhumatta pahaa, lahjomatta ja pettämättä. Jumalan lakia
noudatetaan vain elämällä Jumalan käskemän rakkauden mukaisesti mittapuuna
tämä: ”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.”
(Matt. 7:12) Kun rakkaus valtaa sydämemme, silloin teemme luonnostamme hyvää ja
vältämme pahaa. Rakkaus on oman olemuksensa mukaisesti kekseliäs hyvän
tekemisessä ja pyrkii aina karttamaan sitä, mikä on epähienoa, sopimatonta,
katkeraa, vihantäyteistä, pahaa ja syntistä (ks. Matt. 5:44-47; Room. 13:8-10;
1. Kor. 7:3).
…
8. Yhteisön moraalin
ja yksilön moraalin keskinäinen suhde
s.52-54 ...”Rakastava ihminen voi olla kostamatta, tekemättä
pahalle ihmiselle vastarintaa tai kääntää vasemmankin poskensa lyötäväksi. Hän
voi luovuttaa viittansa sille, joka vääryydellä ottaa hänen paitansa, tai tehdä
hyvää kaksinkertaisesti niin paljon kuin häntä pakotetaan ja niin edelleen (ks.
Matt. 5:38-42). Mutta esivalta ei voi tehdä mitään tästä tekemättä samalla
syntiä! Jos esivalta jättäisi kostamatta eli rankaisematta pahan, niin
yhteiskunta rämettyisi synnin voimasta muutamassa päivässä. Ellei esivalta
asettuisi vastarintaan eikä määräisi sääntöjä hienojen ja karkeitten
rikollisten pahoja tekoja vastaan, kaikki oikeus ja järjestys, turvallisuus ja
rauha häviäisivät maan päältä. Tai jos esivalta joko itse ”kääntäisi toisenkin
poskensa, kun sitä lyödään toiselle” tai velvoittaisi kaikkia kansalaisia
tekemään näin, se pettäisi täydellisesti Jumalalta saamansa tehtävän, ja
yhteiskunta hajoaisi sekasortoon.”
…”Vuorisaarna on Jeesuksen lain (käskyn) ja evankeliumin
(lupauksen) sana yksilön sydämelle mutta ei mikään lakikokoelma minkään
esivallan asenteille ja käyttäytymiselle. Se ei ole esivallan peruslaki.
Jumalan esivallalle tarkoittamat lait on Raamatussa ilmaistu selvästi ja ilman
väärinymmärtämisen mahdollisuutta, mutta ei vuorisaarnassa.”
…
9. Poliittinen
esivalta ja sota
s. 60-63 …”Sodan inhimillinen syy on aina ihmisen oma
pahuus. Sota on usein inhimillistä laskelmointia: olemmeko riittävän vahvoja
voittaaksemme muut? Sodan ja rauhan välillä häilyminen säännönmukaisesti
ihmisen ikuista horjuntaa kahden asian välillä: määrääkö valta oikeuden, ja
puhe oikeudesta on yleensä vain harhautusta, pelkkien valtavoimien naamioimista
ja peittämistä.
Tämä on sodan inhimillinen puoli. Kuitenkin myös Jumala on
mukana kaikissa sodissa. Hän antaa rangaistuksensa ja tuomiona inhimillisen
pahuuden kypsyä sodaksi, ja tuomitsee ihmisten pahuuden toisten ihmisten
pahuudella. Sodalla hän nöyryyttää epävanhurskaita esivaltoja tai saattaa ne
tuhoon, puhdistaa hyvät esivallat, antaa uusien esivallan muotojen ja siinä
olevien henkilöiden nousta esiin, toisinaan kansan onneksi, toisinaan niiden
tuomioksi. Jumala kostaa ihmisten pahuuden lapsille kolmanteen ja neljänteen
sukupolveen, mutta antaa myös siunauksensa tuhansille (ks. 2.Moos. 20:5-6)”
…”Kansan laillisella poliittisella esivallalla on Jumalan –
ja voimme myös sanoa: kansan – antama oikeus, velvollisuus ja valta ottaa koko
asia käsiinsä ja myös vastata täysin siitä mitä seuraa. Tämän esivallan täytyy
ratkaista, onko ostettava rauha, jos se on ostettavissa, vai onko sota aivan
väistämätön. Tämä oikeus ratkaista, antaudutaanko vai puolustaudutaanko, on
poliittisella esivallalla riippumatta siitä, onko maan kansalaisilla mielestään
hyvä ja viisas vai huono ja epäviisas esivalta ja hallitus.”…
s. 63 …”Jos meidän yleisesti on toteltava esivaltaa, koska
Jumala niin tahtoo, niin näin on myös sodassa.”…
10. Yksilö ja sota –
voiko kristitty olla sotilas?
s. 65-66 ”Jos kansalaisen yleisenä, vaikkakaan ei
ehdottomana, velvollisuutena on totella esivaltaa, niin Jumala on antanut
yksilölle velvollisuuden sodassa asettua esivallan johdettavaksi ja ympäröidä
se Jumalan käskyn mukaisesti rukouksella ja esirukouksella, että se saisi
viisautta ja voimaa, neuvon ja hengen johtaa kansaa sen parhaaksi, onpa sitten
kuljettava sodan kautta tai löydettävä keinoja ja tapoja päästä rauhaan mitä
pikimmin.
Tämä kansalaisvelvollisuus kuuluu jokaiselle uskovalle
kristitylle. Raamattu ei missään vapauta Jumalan lapsia yleisistä
kansalaisvelvollisuuksista. Päinvastoin. Jos luemme Roomalaiskirjeen 13. lukua,
niin Jumalan sana painottaa kristityille heidän kansalaisvelvollisuuttaan vielä
paljon painokkaammin kuin ei-kristityille. Jumalan sana nimittäin sanoo, että
kansalaisvelvollisuuksien täyttäminen on itsessään yksi Jumalan palvelemisen
tavoista. Vaikka me uskovina ensimmäiseksi ja viimeiseksi olemme Jumalan
valtakunnan kansalaisia ja kuulumme siihen Jumalan hengelliseen kansaan, joka koostuu
kaikista heimoista, sukukunnista, kielistä ja kansoista (ks. Fil. 3:20; Ilm.
5:9-10), niin tämä hengellinen kansalaisuus ei kumoa maallista
kansalaisuuttamme, yhtä vähän kuin se oikeuttaa meidät vetäytymään mistään
maallisen kansalaisuuden velvollisuuksista. Siihen kansaan ja yhteiskuntaan,
johon Jumalan tahdosta kuulumme, me kuulumme luonnollisen syntymämme
perusteella.
.
Jumalan sanan mukaan ei ole mitään vastahakoisuutta eikä
ristiriitaa olla niin taivaan hengellinen kansalainen kuin historiallisen
kansan ja yhteiskunnan maallinen kansalainen. Jeesuskin oli näitä kumpaakin.
Ristiriita tai vastakkaisuus näiden kahden kansalaisuuden välillä syntyy vain,
jos maallinen valtio vaatii meiltä jotakin, joka on vastoin Jumalan sanaa.
Silloin meidän on toteltava Jumalaa ja hänen sanaansa ja pelottomasti
vastustettava maallista valtiota. Siksi kristitylle kysymys asepalveluksesta on
seuraava: Onko asepalvelun suorittaminen vastoin Jumalan sanaa?
Olen edellä osoittanut, ettei asepalveluksen suorittaminen
millään tavalla ole ristiriidassa Jumalan sanan, sen paremmin Vanhan kuin
Uudenkaan testamentin kanssa.”
”Jälleen kerran epäilyksissä on kysymys viidennestä
käskystä: ”Älä tapa!” Mitä muuta sotilas sitten tekee kuin tappaa ihmisiä,
jotkut pasifistit kysyvät.”
…”Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa kuin että antaa
henkensä ystäviensä puolesta. ” (Joh. 15:13). Meidän on huomattava, ettei
Jeesus tällä sanalla puhu omasta rakkaudestaan meitä kohtaan, kun hän antoi
henkensä meidän edestämme sovittaakseen meidät Jumalan kanssa. Näemme
Johanneksen evankeliumin 15. luvun asiayhteydestä, että hän puhuu
opetuslapsistaan, uskoviensa rakkaudesta. Hän siis sanoo, että valmius asettaa
elämänsä alttiiksi ystävien, kristiveljien ja –sisarten, rakkaiden, kansan ja
maan puolesta on rakkautta. Tiedän, että tällainen puhe miellyttää pasifisteja
kovin vähän. Kristitylle kysymys ei kuitenkaan ole siitä, mikä miellyttää ja
sopii pasifistiseen ajattelutapaan ja kiihotukseen, vaan siitä mitä Jeesus ja
Jumalan sana sanovat. Kun Jeesus sanoo rakkauden teoksi sitä, että ihminen on
valmis asettamaan elämänsä alttiiksi, meidän ei tarvitse hävetä tehdä niin.” …
11. Pelkuruus ja
urhollisuus
s. 73”Mitä on pelkuruus? Se on vaaran tai hädän hetkellä
ahdistukselleen ja pelolleen periksi antamista ja sitä, että antaa tekojensa
määräytyä oman itsen pelastamiseksi välittämättä siitä, miten käy toisten tai
totuuden ja oikeuden.”…
”Pelkuruus on inhimillistä – pelkuruus on ihminen
surkeudessaan ja halveksittavuudessaan.”
”Siihen aikaan, kun olin pasifisti kysyin usein itseltäni
salaa: Eivätkö kaikki nuo kauniit ja hyvältä kuulostavat pasifistit ja
”kristilliset” fraasit ole vain sinun pelkuruutesi inhottava peite?”…
”Entä mitä sitten on urheus? Se on sitä, että ihminen on
tuntemastaan ahdistuksesta huolimatta uskollinen velvollisuudelleen ja
noudattaa sitä välittämättä seurauksista ja kustannuksista. Urhoollinen ihminen
ei koskaan etukäteen kysy, tuoko velvollisuuden suorittaminen mukanaan kunniaa
vai häpeää, menestystä vai menetyksiä, haavoja ja tappioita vai voittoja.
Urheus on kallisarvoinen hyve, koska se voidaan saada vain voittamalla
ahdistus. Ihminen ei koskaan tule urhoolliseksi kerta kaikkiaan. Urhoollisuus
on jatkuvasti voitettava taistelulla omassa mielessämme.”…
Kommentit
Lähetä kommentti