Opi pois vääränlaisesta syyllisyydestä

Mitä mä voisin tehdä toisin?

Jos en toimi niin kuin hän haluaa, toiminko väärin?

Hän haluaa pahaa mulle, kun en tee mitä hän haluaa.

Hän tekee niin paljon eteeni ja mä niin vähän.

Mutta hän osoittaa asiansa ja tunteensa mua kohtaan epäsuorasti. Monesti oon ikään kuin mennyt harhaan, kun oon suoraa kertonut tunteeni ja asiani ja hän on torjunut mut. Pelailee vaan tosissaan.

Ei ole syyni, jos toinen ei ole rehellinen ja tekee vaikeamman kautta tahallaan mua härnäten.

Ei ole mun tehtävä alistua ja olla toiselle mieliksi, ellen halua suhtautua näin: hänen pelinsä ja hänen sääntönsä.

Kirjoittamani Irti kahleista -kirja voi auttaa sua näkemään huonon ihmissuhteen varoitusmerkit.


Sana on vapaa podcastin viimeisin jakso syyllisyydestä

Tämä tyttö nimimerkin kommentista oli tehty kokonainen jakso. Aika imartelevaa sille, jonka kommentti se on.Kommentissa sanottiin vääränlaisen syyllisyyden olevan perseestä yms. Kaikkia ei voi, eikä pidäkään miellyttää, sanovat Sointu Borg ja Janni Hussi podcastissään. Kun tuotan pettymyksiä muille, voin huoletta ajatella näin, kuten Sointu ja Janni allekirjoittavat. Minä tiedän kuka se tämä tyttö nimimerkin takana oleva on. Se olen minä.

Sananen Raamatusta

Sain kuin sainkin päähäni Jumalalta viestin, että lue Psalmi 37 eilen illalla ennen nukkumaan menoani. Tänään tutkin sitä uudestaan ja nämä kohdat osuvat hyvin tähän blogitekstiin: 5 Anna tiesi Herran haltuun, turvaa Häneen. Hän pitää sinusta huolen! 6 Hän antaa syyttömyytesi käydä esiin kirkkaana kuin aamun valo. Sinun oikeutesi loistaa kuin keskipäivän aurinko. 7 Ole ääneti Herran edessä, odota hänen apuaan! Älä kadehdi sitä, joka menestyy elämässään, sitä, jonka kaikki juonet onnistuvat.

Jumala siis tuo esiin syyttömyytemme ja paljastaa meille sen. Toiset saattavat syyttää meitä, vaikkemme olisi tehneet edes mitään väärää. Guilt tripping on sitä, kun joku syyllistää sinua yrittäen saada sinua muuttamaan käyttäytymistäsi, tapaasi ajatella tai tuntea, sillä syyllisyys voi olla hyvä motivaattori. Jumala voi auttaa meitä näkemään tämän toimen ja opettaa meitä olemaan toimimatta syyllistäjän sätkyukkona. Vaikka joskus tällaisen syyllistäjän juonet onnistuvatkin, eivät ne onnistu ikuisesti. Sillä ”Väärintekijät joutuvat tuhoon”…sanoo Psalmi 37 jakeessa 9. Ja jakeessa 8 kehotetaan malttamaan mielemme ja hillitsemään vihamme, sillä se johtaa vain pahaan. Eli emme saa pyrkiä pahaan juonittelijoitamme vastaan. Odotetaan Jumalan puuttumista asiaan, sillä Hän antaa meille, mitä sydämemme toivoo kuten Psalmi 37 jakeessa 4 sanotaan.

Älä turhaan syyllistä itseäsi. Äläkä anna kenenkään syyllistää itseäsi ja käyttää sitä aseena ohimollasi ikään kuin pakottaen sinut tanssimaan hänen pillinsä mukaan. Vaan puolustaudu ja laita toinen rautoihin. Eli saa toinen kiinni teostansa.

Kasvata itsesi irti vääränlaisesta syyllisyydestä, katkomalla se oksa ja saat huomata, kuinka ajan saatossa kasvaa jotain uutta. Puiden oksissa kiinni kasvavista versoista kasvaa lehtiä ja
kukkaversoista tulee kukkia.


Siunattua sunnuntaita!


Lehti versoaa.

Kommentit

Suositut tekstit